NAMEN-NAMES-NOMS  | HOME  | EMAIL  naar  ( to / à )  |
Paul Lanssens

LANSSENS - DENOO - MEIRE  STAMBOOM
genealogie - genealogy - généalogie
Lanssens - Lansens - Lanssen - Lansen - Lamsens         Denoo - Deno - Denaux         Meire

»»» voor elke aanvulling of probleem: mail naar Paul Lanssens    -    Pour tout complément ou problème: mail à Paul Lanssens «««


Notities bij: Thijs DEWICKE


Thijs Dewicke nam in 2017 het bedrijf 'De Moerenaar' van zijn ouders over, bouwde een gloednieuwe kaasmakerij en een museum.
Op 08.12.2017 verscheen volgend artikel in De Krant van West-Vlaanderen.
______________________

Thijs Dewicke is een jonge ondernemer met een duidelijke toekomststrategie voor ogen. Hij wil de traditie van het familiebedrijf verderzetten, maar ook wil hij zijn stempel drukken op de Belgische kazen en zich inzetten om ze meer te promoten. «Ik ben erin opgegroeid», begint Thijs zijn verhaal. «Mijn moeder, Tine Denoo, startte begin jaren 1990 samen met Lucien Gysel een kaasmakerij. Lucien uit Lo was een kaasmaker in hart en nieren met heel veel ervaring. Nog altijd komt Lucien hier af en toe over de vloer en ik kijk nog altijd naar hem op. Toen destijds de boeren lagere melkprijzen kregen, zocht mijn moeder naar een meerwaarde voor het bedrijf. Ze begon met boter, desserten, kaas,... ze probeerde van alles een beetje maar uiteindelijk bleef enkel de kaas over. Tot eind 2015 hebben mama en Lucien hier kaas gemaakt. In januari heb ik samen met mijn vriendin Lien Dezeure het bedrijf van mijn ouders overgenomen. We wilden het ineens goed doen en hebben een compleet nieuwe kaasmakerij gebouwd. Vroeger moesten we een gedeelte van de melk van onze 90 melkkoeien verkopen maar sinds twee jaar kunnen we alle melk verwerken. Eigenlijk komen we zelfs tekort. Daarom zullen onze koeien in januari hun intrek nemen in de nieuwe veestal, waar plaats is voor 120 koeien, die we met twee melkrobots veel efficiënter zullen kunnen melken. We hebben de infrastructuur aangepakt in functie van de productie. Al onze melk is bestemd voor de kaas.»

«Ons gamma bestond tot voor kort uit 21 kaassoorten, allemaal van koeienmelk», zegt Thijs. «Uit interesse ben ik beginnen experimenteren met geitenkaas. Ik had goede contacten met Sean Mabesoone uit Lo-Reninge, een boer met veel geiten. Bij hem haal ik rechtstreeks de geitenmelk. Ik weet dus wat de dieren als voeder krijgen, ik ken de kwaliteit van de melk. Mijn eerste ‘proefnemingen’ werden goed onthaald. Op een dag kreeg ik ineens een voorstel van Dirk Cornelis van Le Larry, de bekende Belgische specialist in ambachtelijke geitenkaas: jij maakt je geitenkaas en wij vermarkten hem.»

«Toen ontstond ook het idee om mee te doen aan die internationale wedstrijd in Londen. Dat is niet min: het gaat om 3.400 kazen, verdeeld over 65 categorieën. Begin oktober vertrokken we met de auto en met de trein. We hebben de kazen in Londen zelf afgeleverd, we hebben mee de keuring gevolgd. Daar zijn maar liefst 250 keurders van de hele wereld die hun hoofden over al die kazen buigen. De Moerenaar kreeg de gouden medaille voor 'Moerenwind', een witschimmelgeitenkaas. Met 'Smokkelaar' behaalden ze twee keer goud in de categorieën halfharde en harde geitenkaas. En er zit ook een mooi verhaal aan die naam: in het verleden werd boter ‘geblauwd’ en alle lekkernijen werden over de grens gesmokkeld om aan de taksen te ontsnappen.

«Ik vermoed dat we in de prijzen gevallen zijn omdat onze kazen romiger smaken dan andere en een typisch fruitige toets hebben. Dat komt omdat we zelf de kwaliteit van de melk in handen hebben en nauw samenwerken met de geitenboer. Hetzelfde geldt voor onze koeien. Onze melk is niet te vergelijken met industriële melk. Eigenlijk is ons bedrijf een sluitende keten: mijn vader Lieven bekommert zich om de koeien, samen met mijn broer Brecht. Mijn broer Ward is ook landbouwer met 90 hectare land. We telen al onze maïs en gras zelf en kuilen alles zelf in. Lien en ik staan in voor de productie, mama houdt zich bezig met de winkel en groepsbezoeken om het hele productieproces te tonen. Het doel van die groepsbezoeken is dat we willen dat iedereen het ambacht ontdekt. We mogen ook best wat chauvinistischer worden want we hebben schitterende kazen in België. Het is tijd dat we onze eigen producten meer promoten en bijvoorbeeld een volledig Belgische kaasplank samenstellen.»

«We zien dat ambachtelijke hoeveproducten in de lift zitten. Ook wij bieden onze producten aan via speciaalzaken en in de betere retailzaken maar niet onder privaat label. Er zijn gelukkig mensen die bereid zijn om voor kwaliteit te betalen. Helaas worden onze kazen en het beroep onderschat. De kaaskennis wordt alsmaar schaarser. Bijna alles gebeurt met machines. Een echte opleiding tot kaasmaker bestaat er ook niet in België, daarvoor moet je al een paar 100km naar Frankrijk rijden. Zelf heb ik voeding gestudeerd aan de Hogeschool in Gent en stage gelopen in Postel en zes maanden een kaascursus gevolgd. En ik heb ontzettend veel geleerd van Lucien en mijn moeder. Bij Syntra West geven ze wel een cursus om kaasplanken samen te stellen.

«Met onze familie willen we ons ook inzetten om de traditie van het ambacht te bewaren. Daarom openen we in maart een museum op een oppervlakte van 500 m². Daar zullen we het publiek tonen wat de boerenstiel inhoudt: we brengen het verhaal van A tot Z: pikdorsen, melken, boter karnen,... We maken de vergelijking tussen vroeger en nu.»


Stamboom (genealogie/genealogy/généalogie) Lanssens-Denoo: 23.291 personen (individuals, personnes) dd. 8 december 2018 - site: http://lanssens.be