NAMEN-NAMES-NOMS  | HOME  | EMAIL  naar  ( to / à )  |
Paul Lanssens

LANSSENS - DENOO - MEIRE  STAMBOOM
genealogie - genealogy - généalogie
Lanssens - Lansens - Lanssen - Lansen - Lamsens         Denoo - Deno - Denaux         Meire

»»» voor elke aanvulling of probleem: mail naar Paul Lanssens    -    Pour tout complément ou problème: mail à Paul Lanssens «««


Notities bij: Jacobus WISEUR


Jacobus Wiseur x Rosa Stickeloore-(Steculorum) huwden in Brugge en hadden zes kinderen in Ruddervoorde:
- Huwelijksgetuigen Nicolas D'Hont en Henricus Devriendt
- Jacoba Weseure °12.03.1724 (+30.11.1724), peter Adrianus Pype, meter Jacoba Vanden Habeele
- Maria-Josepha-Petronilla Weseure °23.12.1725, peter Petrus Wieme, meter Jacoba Steculorum
- Ludovicus Wiseure °22.06.1731, peter Petrus Coorens, meter Jacoba Verhelst
- Isabella Wysuere °17.04.1733, peter Simon Steculorum, meter Bregita Keirsebilck
- (Petrus)-Jacobus Wyseure 07.06.1735, peter Marinus Vande Walle, meter Joanna De Doorne
- Ignatius Iseure 13.10.1737, peter Andreas Van Gaverey, meter Petronilla Paue

De afkomst van Rosa Stickeloore-(Steculorum) werd opgezocht door meerdere onderzoekers, o.a. door Joeri Stekelorum uit Koksijde. Het blijkt dat haar ouders afkomstig zijn uit Ruddervoorde, maar bij haar geboorte waren ze naar Damme gevlucht voor de oorlog. Rosa is dus in Damme geboren, maar niet van daar afkomstig. In een wezenakte uit 1742 in Ruddervoorde, geïndexeerd door Jo Patteeuw, vinden we dat Rosa de dochter is van Simon Steculorum.

De afkomst van Jacobus Wiseur werd gevonden na een intense speurtocht.
Onze startgegevens zijn:
- De getuigen, peters en meters van de kinderen hierboven leveren niets op.
- In de overlijdensakte van Jacobus in 1742 staat een leeftijd van ca. 44 jaar. Hij is dus geboren omstreeks 1698.
- In de reeds vermelde wezenakte van Ruddervoorde, vinden we dat Jacobus de zoon is van Laurs Wyseur.
- In diezelfde wezenakte wordt Livinus Dewindt vermeld als gehuwd met de zuster van Jacobus. Livinus is in 1728 in Ruiselede gehuwd met Elisabeth Wiseur. Jacobus heeft dus een zuster Elisabeth.

We richten onze speurtocht op Ruiselede, de woonplaats van Elisabetha Wiseur. Daar hebben we Glaudius Viseur gevonden, die in Ruiselede 'Gelaudus Wiseur' heette.
:::::::::::::::::::: x (1) Joanna Vandaele (huwelijk niet in Ruiselede) +Ruiselede 06.05.1705 (37 jaar)
..... Jacobus Wiseur °Lotenhulle 21.03.1699, peter Laurentius Vandevoorde ipv Petrus Verheust, meter Maria Vandaele, onze voorouder, huwde met Rosa Stickeloore en vestigde zich in Ruddervoorde
..... Laurentius Wiezeur °~1701 (niet in Ruiselede of Lotenhulle) +Ruiselede 21.03.1723 (22 jaar), was peter in 1721
..... Livinus Leseu (dit moet Wiseur zijn) °Ruiselede 06.12.1702, peter Livinus Vanparys, meter Christina Vandenbussche
..... Elisabetha Wiseur °Ruiselede 22.11.1703 +28.03.1768, peter Guillielmus Vandaele, meter Margaretha Vanhulle, huwde in 1728 met Livinus Dewindt
:::::::::::::::::::: x (2) Maria Franco (huwelijk Ruiselede 01.09.1705 met Guillielmus Vandaele en Joanna Defruyt) ex Oostkamp °~1652 +Ruiselede 26.02.1711 (59 jaar)
..... Maria Wyseur °Ruiselede 12.02.1707, peter Jacobus Halemersch, meter Maria Vandaele, +Ruiselede 14.01.1763 (58 jaar)
:::::::::::::::::::: x (3) Petronella Bruneel (huwelijk niet in Ruiselede) +Ruiselede 08.04.1762 (80 jaar)
..... Petrus Wiseur °~1712 (niet in Ruiselede) +Ruiselede 10.12.1712 (4 maanden oud)
..... Arnoldus Wyseur °Ruiselede 03.02.1713, peter Adrianus Defauw, meter Josyne Crop
..... Joanna Wiseur °Ruiselede 07.01.1715 +02.04.1723, peter Maurus Vancaethem, meter Joanna Matthys
..... Barbara-Theresia Wieseur °Ruiselede 26.09.1716, peter Martinus Cortier, meter Maria Sutterman
..... Isabella-Rosa Wieseur °Ruiselede 21.04.1718 +30.06.1786, peter Joannes Vandaele, meter Petronella Steyaert, huwde met Petrus Janssens
..... Catharina-Thersia Wieseur °Ruiselede 17.01.1720 +08.07.1767, peter Joannes Dekeuckelaere, meter Catharina Lannoo, huwde met Petrus Devriese
..... Agnes Wyseur °Ruiselede 21.12.1721, peter Laurentius Wyseur (halfbroer), meter Maria-Agnes Hoste, huwde met Josephus Dhalle
..... Joannes Wizeur °Ruiselede 31.03.1724 +10.04.1724, peter Jacobus Uyttenhove, meter Elisabetha Wizeur (halfzuster)

In het eerste huwelijk van Glaudius met Joanna Vandaele, vinden we effectief de geboorte van Elisabetha Wiseur uit de wezenakte van Ruddervoorde. Zij is de zuster van onze Ruddervoordse Jacobus. Aangezien Jacobus geboren is ca. 1698, moet hij een ouder kind zijn uit dit eerste huwelijk. Via de totaalindex van de parochieregisters vonden we de geboorte van Jacobus in Lotenhulle en vervolgens vonden we de bakermat van de familienaam 'Wiseur', nl. 'Viseur' in Lauwe.

De familienaam Viseur is duidelijk Franstalig. De familie was één van de vele inwijkelingen rond het jaar 1600, die vanuit Henegouwen, Frankrijk,... zorgden voor de herbevolking van onze streek. De familie heeft gekozen voor Lauwe en zorgde daar voor een groot nageslacht. Bij onderzoek van alle parochieregisters (1600-1796), is Lauwe het dorp met veruit de meeste W(V)i(y)s(z)eur(e)'s. Ook opmerkelijk: de zeldzame voornaam 'Glaudius' (Claude) komt daar meedere keren voor. Onze tak is echter niet in Heule gebleven, maar is in 1700 vertrokken naar Ruiselede en in 1723 naar Ruddervoorde.

De Franse naam Viseur ==> Wiseur/Wyseur is in Ruddervoorde 'Wyseure' geworden. Deze meer zeldzame naamvariante bestaat tot op vandaag via de afstammelingen van Ludovicus [die huwde met (1) Maria Scheirens en (2) Anna Serruys] en van Ignatius [die huwde met (1) Anna Roelens en (2) Barbara-Theresia Ras].
_______

P.S. De volgende fouten hebben ons een hele tijd op het verkeerde been gezet:
- Transcriptie huwelijk Brugge van Jacobus Mesure x Rosa Stekelorum op 28.11.1722: het is niet Mesure maar Wesure
- Transcriptie doopsel Ruddervoorde van Jacobus Meseure op 18.03.1724: het is Jacoba Weseure op 12.03.1724
- Klapper doopsels Ruddervoorde van de andere kinderen: alle datums zijn foutief
- Wezenakte Ruddervoorde 1742: in de akte staat 'Jacobus Wyseur fs Laurs' maar het moest zijn 'Jacobus fs Gelaus'
_______

Een screening in de database van de geïndexeerde doopregisters van West-Vlaanderen leverde ons eerst geen passende Wi(y)seure, maar wel één passende Jacobus Meseure, geboren in 1702, zoon van Laurentius, in Roeselare. Vader Laurentius Meseure huwde in Roeselare met Catharina Degandt en had met haar 7 kinderen: Joannes-Baptista Mesure (°1699), Petrus Mesuere (°1701 +1701), Jacobus-Augustinus Mesuere (°1702), Laurentia Masuere (°1703 +1706), Guillielmus-Antonius Mesuere (°1705 +1705), Judocus Masuere (°1707) en Renerius Masuere (°1707). Het feit dat de naam variabel geschreven wordt gaf ons hoop.
Nog meer hoop kregen we, doordat Laurentius hertrouwde met Mechtildis Sobry en het gezin met de drie overlevende kinderen verhuisde naar Brugge. Onze Jacobus Wiseure trouwde immers in Brugge: zou hij dan niet afkomstig zijn uit dit gezin?? Helaas, de drie overlevende kinderen Meseure huwden alle 3 in Brugge, maar het huwelijk van onze Jacobus komt daarnaast, en past dus niet in het rijtje:
- Jacobus Mesure huwde op 01.02.1729 in OLV-3° met Maria Wysman, getuige was zijn vader Laurentius Mesure
- Reinerus Meseure huwde op 07.01.1731 in OLV-3° met Maria Dery, getuige idem
- Judocus Meseure huwde op 02.05.1731 in OLV-3° met Petronilla Derudder, getuige idem
Daarnaast huwde ONZE Jacobus Wiseure op 28.11.1722 in S.Salv-2° met Rosa Steculorum. In 1729 was Rosa niet overleden (zie geboorten van de kinderen hierboven), dus het kan niet zijn dat hij in 1729 hertrouwde met Maria Wysman.
Besluit: dit spoor was fout en het is opnieuw bewezen dat je iedere hypothese grondig moet uitpluizen.


Stamboom (genealogie/genealogy/généalogie) Lanssens-Denoo: 23.291 personen (individuals, personnes) dd. 8 december 2018 - site: http://lanssens.be